?מה זה הכדור הזה

שימוש בכדור "פיזיו" בהריון ולידה.

מה זה הכדור שימוש בכדור "פיזיו" בהריון ולידה?

נתחיל בהתחלה, הכדור שבו עוסק קטע זה הוא כדור בגודל 65 עד 85 ס"מ קוטר. (למרות שניתן למצוא את אחיו הקטנים עד גודל 35 ס"מ, אך הם לא קשורים אלינו כרגע) הוא הומצא בשנת 1963 ומאז משתמשים בו בתחומי הרפואה הקונבנציונלית והרפואה המשלימה למטרות טיפול ושיקום. הוא מוכר לרוב בשמות: "כדור התעמלות", "כדור פיזיו", "כדור לידה".

ולמה בדיוק שאני אקפץ לי על כדור?

אז ככה, יעילותו הוכחה עד כדי כך שתמצאי אותו בחדרי הלידה הקונבנציונליים ביותר ובכל קורס הכנה ללידה שמכבד את עצמו, הסיבות הן בעיקר גמישותו ואפשרות התנועה שהוא מעניק, את החשיבות של תנועתיות בהריון ובלידה תוכלי למצוא בכתבות אחרות כאן בבלוג. כאן נרחיב איך, למה ומתי להשתמש בו, וכל המרבה הרי זה משובח.

במהלך ההיריון מומלץ להחליף את הישיבה על כיסא/ ספה בישיבה על כדור פיזיו, ולמה?

· משחרר ומחזק את אזור הגב התחתון בניגוד לכיסא רגיל שיוצר עומס ולחץ על החוליות התחתונות.

· בישיבה על כדור האגן יותר נתמך וסימטרי מאשר על בישיבה על כיסא.

· זווית הישיבה מעניקה לאגן תנוחה שמקדמת התמקמות נכונה של התינוק לקראת הלידה. הרי לא יושבים על כדור עם רגליים משולבות או צמודות כפי שיש נטייה לעשות כאשר יושבים על כיסא.

· הישיבה על כדור פיזיו  מכוונת את הגוף לשבת בצורה ישרה וזקופה, צורה המאפשרת לרצפת האגן להוות ערסל בעבור תינוקך ומושכת אותו להתבסס באזור התחתון של האגן ובתנוחה אידאלית ללידה (פנים אחורה), מכיוון שהרצועות המחזיקות את הרחם משוחררות יותר וגוף האם מאוזן יותר.

איך לשבת?

להתיישב על מרכז הכדור, להניח כפות רגליים לא צמודות ולגמרי מונחות על הרצפה. על הכדור להיות מספיק נפוח ומספיק גדול (בהתאם לגודל האישה) כך שכאשר את יושבת עליו ירכיך יהיו באותו גובה או גבוהות מברכייך אך לא נמוכות מהן.

אפשר להשתמש בכדור כדי להתמתח לכיוונים השונים. אפשר לשבת עליו בזמן העבודה מול מחשב, בזמן ארוחת צהריים או בזמן הכנת שיעור בית עם הילדים. לקראת סוף ההיריון (חודש תשיעי) אפשר להתחיל לבצע תרגילים בעזרתו, סיבובי אגן למשל, ועוד תרגילים הנלמדים בקורס.

הכדור בלידה

להשראת לידה: 40 דק' של סיבובי אגן מהירים, עם מוסיקה מקפיצה וחזקה. כן את עומדת להזיע... ממליצה אחר כך על הרפיה טובה ואמבטיה לשחרור הגוף ולאגירת כוחות ללידה...., סיבובי אגן נמרצים בישיבה על כדור לידה יכולים לסייע לירידת ראש התינוק אל צוואר הרחם, במידה והייתה ירידת מים ללא צירים הסיבובים הללו יכולים לעזור לתינוק לרדת ולהפעיל לחץ על צוואר הרחם ולעורר צירים.

בשלב הראשון של הלידה (לטנטי): ישיבה על הכדור עם הרפיה, תנועות מעגליות רחבות,

עוד דרך לשימוש בכדור היא בזמן שהיה בתנוחת שש (תנוחת רגליים, ברכיים וכפות ידיים) המועילה מאד להתמודדות עם הציר ולקידום הלידה, אפשר לתת לפלג הגוף העליון לנוח על הכדור בין ציר לציר או אפילו להניח אותו על הכדור בעת הצירים ולהשתמש בו כדי ליצור תנועות נענוע קלות היכולות להרגיע מאד את היולדת. אפשר לכסותו בבד נעים למניעת התחושה הפלסטיקית אם שוהים עליו עם הפנים לאורך זמן...

אפשר לשבת על הכדור בעת השהיה במקלחת (קראי עוד על שימוש במים בלידה), זה יותר נח מכיסא ומאפשר תנועתיות.

זהירות! חשוב לזכור שבמהלך הלידה עצמה לא משאירים את היולדת לבד על כדור ללא תמיכה והשגחה צמודה מחשש שתאבד את שיווי המשקל ותיפול. חשוב גם לזכור שאם יושבים על הכדור במקלחת או מתחת לכל זרם מים יש לכסותו בסדין או מגבת כדי למנוע החלקה.

📷